De kleurloze Tsukuru Tazaki en zijn pelgrimsjaren

De kleurloze Tsukuru Tazaki en zijn pelgrimsjarenOp het omslag van de Nederlandse editie van Murakami’s nieuwe roman staat geen titel. Wel staat er twee keer Haruki Murakami: in westers en Japans schrift (村上 春樹). Het is duidelijk dat de uitgever de voorkeur gaf aan het fraaie omslagontwerp van Studio Vruchtvlees, de lange titel zou het omslag alleen maar ontsieren. Tekenend is het wel. Blijkbaar is de naam en faam van Murakami zo groot dat de uitgever er voor kan kiezen de titel weg te laten. De ‘nieuwe Murakami’ volstaat. Dat het Murakami Festival al na enkele dagen uitverkocht was bevestigt dit nog maar eens.

Toch vraag ik me al tijden af wat Murakami zo bijzonder maakt. Dat de man kan schrijven is zeker. Een roman van Murakami staat garant voor een heerlijke zondagmiddag lezen. Zijn vlotte en heldere schrijfstijl is benijdenswaardig. Maar is het ook meer dan dat? Ik heb de laatste jaren met veel plezier een aantal romans van Murakami gelezen, maar echt beklijven deed er geen.

De meeste verhalen van Murakami verlopen volgens een vast procédé: de hoofdpersoon (meestal man, vervreemd, maar net niet contactgestoord) maakt wat mysterieus mee (iets exotisch Japannerigs) en gaat rest van het verhaal op zoek naar antwoorden, en vindt ze dan ook. Vaak duikt er ergens in het verhaal ook een excentriek meisje op. Ondertussen leest de hoofdpersoon meestal westerse literatuur en luistert naar westerse muziek.

Ook in De kleurloze Tsukuru Tazaki wijkt Murakami niet af van het vaste procédé: de jeugdvrienden van Tsukuru Tazaki willen hem van de ene op de andere dag niet meer kennen. De reden blijft jarenlang een mysterie voor Tsukuru totdat zijn vriendin Sala hem aanzet om antwoorden te vinden bij zijn oude vrienden. En hij vindt ze dan ook. En ondertussen praat Tsukuru met vriend Haida over Voltaire (ja echt, Voltaire).

Wie één roman van Murakami gelezen heeft, heeft ze eigenlijk allemaal gelezen. Lekker gek Japans met genoeg westerse verwijzingen om het aantrekkelijk te maken. De titel is dan ook volstrekt onbelangrijk.

Haruki Murakami, De kleurloze Tsukuru Tazaki en zijn pelgrimsjaren (Atlas Contact). Verschijnt 12 januari 2014.